De familie Zorg

Klantverhaal

Kevin Wittekoek, hoofd logistiek en beheer bij de RAVU

“De wissel behelsde ruim 10.000 kledingstukken, 25 pallets vol. Dat moest allemaal worden doorgepast, voorzien worden van een chip, geregistreerd, gewassen en daarna uitgeleverd aan 13 verschillende posten in de regio. Het was een behoorlijke operatie die goed is begeleid.”

Kevin Wittekoek werkt als hoofd logistiek en beheer bij de RAVU, de Regionale Ambulance Voorziening Utrecht. Na een aantal jaren van afwezigheid mochten we per 1 januari 2021 de RAVU weer als klant verwelkomen. Het moment van overstappen liep samen met de introductie van de nieuwe kledinglijn van de RAVU, dat nu ook de nieuwste landelijke gepatenteerde kleurstelling volgt voor ambulancezorgverlening. Om het nieuwe kledingpakket via track-and-trace goed te kunnen volgen, zijn zo’n 10.000 kledingstukken voorzien van de chip uit ons kledingbeheersysteem NEWID 2.0. Het nieuwe contract is gebaseerd op prestatie inkoop. Hoogste tijd om Kevin te vragen naar zijn ervaringen.

Dag Kevin, eerst even wat nader kennismaken. Werk je al lang bij de RAVU?

“Nee, nog niet zo lang. Ik ben sinds 1 april 2020 bij de RAVU in dienst, dus eigenlijk ingestapt tijdens de eerste corona golf. Daarvoor was ik werkzaam bij defensie, in de kleding industrie en de automotive.”

De RAVU maakte de overstap naar het nieuw kledingpakket. Hoe ging dit proces in zijn werk en was het kiezen van een nieuwe wasserij hierbij vanzelfsprekend?

“Het kledingpakket is in samenwerking met de ambulancediensten vanuit Ambulancezorg Nederland (AZN) opnieuw vormgegeven. De gele en groene kleur werd inmiddels ook gebruikt bij bijvoorbeeld Rijkswaterstaat en de dierenambulance. AZN wil met de nieuwe kleding een betere herkenbaarheid van de ambulancedienst bereiken.
Het was niet vanzelfsprekend om ook van wasserij te wisselen. Onze oude wasserij had aangegeven geen kledingbeheer meer te willen doen. Voor ons was dit juist een belangrijk item. Kleding draagt bij aan de borging van de veiligheid voor onze medewerkers. Wij willen goed kunnen anticiperen op uitval van kledingstukken of uitdiensttreding. Kapotte kleding moet worden gerepareerd. Toen we besloten de overstap naar de nieuwe kledinglijn te maken was dat ook het juiste moment om te kiezen voor een nieuwe wasserij.”

 

Hoe zijn jullie bij Newasco terecht gekomen?

“Wij hebben natuurlijk meerdere gesprekken gevoerd met onze oude en wat nieuwe partijen. Met Newasco hadden we al een historie dus het contact was snel gelegd.”

Wat waren voor jullie de belangrijkste eisen en wensen en hoe hebben jullie de keus uiteindelijk bepaald?

“Naast het hiervoor genoemde kledingbeheer hadden wij ook de wens om een partij te kiezen die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft. Ook was er een sterke voorkeur voor een regionale speler, die weet wat er in de omgeving speelt.”

De invoering van het nieuwe kledingpakket vergde behoorlijke voorbereiding. Hoe heb je dit proces ervaren?

“Nou, dat was een spannend proces. De wissel behelsde ruim 10.000 kledingstukken, 25 pallets vol. Dat moest allemaal worden doorgepast, voorzien worden van een chip, geregistreerd, gewassen en daarna uitgeleverd aan 13 verschillende posten in de regio. Natuurlijk ging niet alles perfect, maar het is zeker heel goed gegaan. Het was een operatie met militaire precisie die goed werd begeleid door afdeling logistiek en twee relatiebeheerders van Newasco.”

En dan de dag van de overstap. Wat was de reactie van de rijdienst (ambulancemedewerkers) op de nieuwe kleding?

“Wij zijn natuurlijk gefaseerd overgegaan. Dat proces duurde een kleine twee weken, immers alle kledinglockers moesten geleegd en opnieuw door jullie ingelegd worden. De collega’s waren blij met het nieuwe kledingpakket. Jullie chauffeur, vast op de route van de RAVU, werd door menigeen van vroeger herkend. Erg leuk.”

Hoe ervaar je de samenwerking met Newasco nu alles loopt?

“Wij zijn heel blij met de vaste medewerker op de klantenservice. Zij weet van de hoed en de rand en dat werkt heel prettig. Natuurlijk zijn er in de opstartfase zaken waar goed naar gekeken moet worden, maar we zijn perfect ondersteund door Newasco. Het blijft een samenspel om alles goed te regelen, en samen komen we er altijd uit. Je wil de samenwerking voor elkaar goed houden, en dat besef is er bij beide partijen. We zijn zeer tevreden, al blijft het ‘work in progress’ met een 24/7 operatie.”

Heb je nog tips en tricks voor onze lezers?

“Hoewel we een hele korte voorbereidingstijd hadden is alles goed gegaan. We hebben veel gecommuniceerd om alles in goede banen te leiden. Mijn tip is om vooraf goed uit te stippelen wat je zoekt in elkaar. Hoe beter je het aan de voorkant regelt, hoe makkelijker alles wordt.”

Samen praten we nog even na over onze werkvelden en de impact ervan op onze families. Ook dat past bij hoe we werken binnen ons familiebedrijf. Wij zijn blij dat we de RAVU weer tot onze klantenkring mogen rekenen. En we zijn steeds weer trots als de nieuwe kleding opduikt op straat, in berichten en op foto’s!

Meer weten?

Astrid

Stel uw vragen aan Astrid, zij kent alle mogelijkheden binnen Newasco.