Ellen van Lienden is procesmanager facilitair bij Ipse de Bruggen, organisatie voor gehandicaptenzorg in Zuid-Holland. Sinds 2017 zijn zij klant bij Newasco. Ipse de Bruggen heeft veel vestigingen die verspreid door Zuid-Holland liggen. Zij worden bediend door de Newasco wasserijen in Heemstede en Rijen. We spreken Ellen over de afgelopen weken tijdens de lockdown vanwege het corona virus.

Wat waren de gevolgen van de pandemie voor jullie cliënten?
De maatregelen waren natuurlijk behoorlijk. De dagbestedingslocaties werden gesloten en het was niet meer toegestaan om bezoek te ontvangen. Deze maatregelen vielen onze cliënten heel zwaar. Gelukkig kunnen we dit – weliswaar met aanpassingen – de komende weken weer opstarten.
We hadden een aantal besmettingen, maar gelukkig viel het mee. Op dit moment zijn er geen cliënten meer besmet.
Newasco verzorgt voor ons het huurlinnen en wast een deel van het persoonsgebonden goed. Sinds de covid19-situatie wast Newasco alle persoonsgebonden goed van geteste cliënten en van cliënten waarbij een besmetting is vastgesteld. Dit is (mogelijk) besmette was. Newasco levert hiervoor een herkenbare waszak waarin alle was (ook het linnengoed) kan worden aangeboden. Dit zorgt voor duidelijkheid bij de zorg. De zorgmedewerkers hoeven hierdoor niet na te denken over de was sortering. Dat helpt!

Hoe hebben jullie onze dienstverlening ervaren?
Als heel prettig. Er wordt meegedacht in oplossingen en snel geschakeld. Als het nodig is, kunnen we buiten de reguliere aflevertijden een beroep doen op extra leveringen. Jullie hadden niet meer kunnen doen, aan al onze wensen is voldaan.

Verwacht je dat COVID-19 voor blijvende veranderingen heeft gezorgd binnen Ipse de Bruggen?
Zoals de rest van Nederland zullen wij de richtlijnen van de RIVM moeten blijven volgen.
Ook in de toekomst zal het nodig blijven te anticiperen op wat komen gaat. Maar we weten zeker dat Newasco ons hierin zal ondersteunen.