In Textielbeheer, het nieuwsblad voor de textielverzorgingsbranche, verscheen een leuk artikel over de jaarlijkse chauffeursdag van Newasco. Hoe voor ons iets vanzelfsprekends, voor anderen bijzonder blijkt.

Chauffeursdag: verrijking voor de mensen achter het stuur

Elk jaar organiseert Newasco een chauffeursdag. Vanuit de vestigingen in Heemstede, Rijen en Amersfoort komen alle chauffeurs bij elkaar voor bijscholing. Maar de chauffeursdag is veel meer dan een verplichte bijspijkercursus. ,,Het is ook vooral een sociaal evenement,” vertelt Paul van Houten.

Natuurlijk is het belangrijk dat chauffeurs voortdurend worden bijgeschoold. Verkeersregels veranderen zo nu en dan, de techniek in vrachtwagens verandert en – het belangrijkste – het verkeer verandert. Bijscholing is verplicht vanuit Code 95: een aanduiding op het rijbewijs, verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C of D noodzakelijk is, in de volksmond ook wel ‘groot rijbewijs’ genoemd. De code is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van nascholing. Die nascholing is dus ook verplicht: 35 uur per vijf jaar, waarvan één praktijkdag. Newasco geeft, als familiebedrijf, aan die praktijkdag een bijzondere invulling vanuit het bedrijf.

Nieuwe Rijden
,,Natuurlijk is Code 95 een belangrijke drijfveer voor de dag, maar we doen het ook zodat chauffeurs elkaar kunnen ontmoeten en ervaringen met elkaar kunnen delen,” stelt Van Houten. ,,Meestal bedenken we een thema bij die dag. We hebben bijvoorbeeld al eens een dag gehad over het Nieuwe Rijden. De chauffeurs moesten toen ook een praktijktest doen waarin ze konden laten zien dat ze zuinig konden rijden.“
Een andere dag stond in het teken van de techniek. ,,Wat gebeurt er allemaal onder de motorkap, hoe los ik kleine storingen op en hoe voer ik klein onderhoud uit? Overigens, ik verbaas me elk jaar weer over het niveau van onze chauffeurs. Ze weten al zo ontzettend veel over hun wagen. Ik denk dat je ook wel een liefhebber moet zijn als je elke dag achter het stuur zit.”

Verkeerseducatie
Dit jaar was het thema verkeerseducatie met als belangrijkste onderwerpen verkeerswetgeving en regelgeving, rij- en rusttijden, gevaarherkenning en risicovolle neigingen en situaties, gedragsregels in het verkeer, tunnel en tunnelveiligheid, spiegelafstelling, zit-en stuurhouding.
De ochtend werd besteed aan de theorie, de middag was voor de praktijk waarbij instructeurs lieten zien hoe spiegels en zitplaatsen optimaal kunnen worden afgesteld.
,,Het gaat om nieuwe regels en wetten, bijvoorbeeld over nieuwe aanduidingen op de matrixborden. Dat verandert bijna elk jaar. Maar het gaat ook om sociaal gedrag in het verkeer. Onze chauffeurs maken van alles mee, ze hebben een grote verantwoordelijkheid als ze met die grote wagens door de straten rijden. Hoe kunnen ze zo veilig mogelijk werken, rekening houdend met voetgangers, fietsers en andere weggebruikers? En als ze al eens betrokken raken bij een aanrijding, hoe moet je dan handelen? Het is belangrijk dat ze altijd rustig blijven en dat ze bijvoorbeeld weten hoe ze een schadeformulier moeten invullen. Dat heeft allemaal met gedrag te maken.”

Klaslokaal
Van Houten is enthousiast over de aanpak van deze chauffeursdagen. ,,Normaliter volg je die Code 95-cursussen met chauffeurs vanuit het hele land, vanuit allerlei bedrijven. Dan zit je bij elkaar ergens in een klaslokaal. Volgens ons is het veel effectiever om dit samen met je collega’s te doen. Op die manier kun je het nuttige met het aangename verenigen. De chauffeurs komen van de drie vestigingen en zien elkaar dus tijdens de chauffeursdag. Op die manier leren ze elkaar kennen, kunnen ze ervaringen uitwisselen en leren ze van elkaar. Dat is toch echt leuker dan met wildvreemden in een klaslokaal.”