Door Huub Wiltschut (voor ANBO)
‘Het gaat om de beleving. Ervaar het zelf maar en kijk hoe het bevalt.’ Simone Witteveen, aanspreek punt particuliere wassen van Newasco, is overtuigd van de meerwaarde van het nieuwe aanbod van de wasserij. ‘Waarom zou je als oudere alle moeite blijven doen, zelf je kleding blijven wassen als een ander dat goed en goedkoop voor je kan verzorgen? Je krijgt alles schoon, gestreken en keurig verpakt terug. Het kan zó de kast in.’
Proefproject
Wij mochten het allemaal zelf beleven. Eerst werden we uitverkozen deel te nemen aan het proefproject van de thuiswas. ‘Probeer het maar, je hebt niets te verliezen. Wij doen jullie was en jullie geven ons feedback. Voor iedereen een win-win situatie,‘ was het uitgangspunt.
Een beetje onwennig gaven we de eerste keer onze vuile was ongesorteerd en ongelabeld mee in de speciale waszak. Het is een beetje alsof je kind voor het eerst naar school gaat. Een kwestie van loslaten, overgeven en vertrouwen hebben in de ander.
Precies volgens afspraak kregen we het wasgoed na korte tijd vlekkeloos schoon, alles gelabeld, piekfijn gestreken en keurig verpakt terug. Het kon inderdaad zo de kast in, nog beter in de vouw dan we het zelf zouden doen.
De kleine kritische opmerkingen ter verbetering werden door Newasco op waarde beoordeeld. Daar waar mogelijk werden er aanpassingen gedaan. Zo kwam er een andere manier van vouwen van de hoeslakens, met minder kreukels dus nog gladder op bed.
Nut, gemak en voordeel
We raakten steeds enthousiaster en werden volledig overtuigd van het nut, het gemak en het voordeel van het laten verzorgen van het wasgoed. Het bespaart de mens veel tijd, gesjouw en gedoe. Je bent niet afhankelijk van het weer om je was droog te krijgen. Alles wordt keurig verzorgd, is toch heel persoonlijk, niet duur en nog beter voor het milieu ook. Bij de wasserij wordt immers minder water en waspoeder gebruikt dan je zelf doet.
‘Er wordt hier ongeveer 100.000 kilo wasgoed per week behandeld, wasgoed van bedrijven, de horeca en diverse zorginstellingen. Sinds kort richten we ons ook op de particuliere markt. De mensen blijven tot op hogere leeftijd thuis wonen en als wasserij helpen we hen met het ont-zorgen. Kwaliteit staat bij ons voorop, naast service en klantvriendelijkheid. Ons bedrijf biedt de klant uiteenlopende varianten, afgestemd op zijn wensen en het beschikbare budget,’ vertelt Simone. ‘We kijken wat de klant wil en proberen dat te realiseren.’
Rondleiding
Als afsluiting van het proefproject kregen de deelnemers een rondleiding door de wasserij. Dat is niet alleen boeiend en superinteressant, je krijgt vooral een goed beeld van de zorgvuldigheid, de vele mogelijkheden, de persoonlijke behandeling van het wasgoed en de positieve sfeer in het grote bedrijf.
In de wasserij is een uitgekiend en vlot lopend verwerkingssysteem (‘het treintje moet doorlopen’) vanaf het binnenkomen van het wasgoed. Het begint met de controle van de gegevens op de chip die in elk kledingstuk verwerkt zit. Het is bijna onvoorstelbaar hoeveel informatie er in zo’n klein, soepel, onopvallend labeltje opgeslagen kan worden.
De was wordt gesorteerd en, afhankelijk van het label, op de juiste temperatuur gewassen. Daarna wordt alles gedroogd, gestreken of gevouwen. Vervolgens per persoon gesorteerd, verpakt en weer bij de klant afgeleverd.
Vakwerk
Waarom zou je als oudere nog een nieuwe wasmachine kopen als je apparaat het begeeft? Waarom stop je niet met alle rompslomp van het zelf wassen? Gun jezelf het voordeel van gemak. Zelf de was blijven doen….waarom zou je?
Het gezegde luidt: ‘een kind kan de was doen’. Nou, vergeet dat maar. Goed wassen is vakwerk. Bij Newasco verstaat men dat vak in alle facetten.
Meer informatie via de website https://www.newasco.nl/de-familie/particulier.