Annemieke Hoogeweegen werkt sinds 2003 voor Newasco. Zij werd in dienst genomen bij Newasco Van Houten en stapte in 2008 over naar Newasco Diensten. Vandaag de dag is zij Algemeen Manager en belast met onder andere inkoop, MVO en allerlei algemene zaken. Maar bovenal voert ze de regie over het kwaliteitsmanagement systeem. Binnen de branche kent iedereen Annemieke als een doorgewinterde kwaliteitsmanager met uitgebreide kennis van zaken.
Annemieke begeleidde de overstap naar het nieuwe CERTEX schema, gebaseerd op ISO 9001:2015. Een systeem dat minder regels voorschrijft, maar vooral gestoeld is op risico management. Hoe heeft zij de transitie beleefd? We vragen het haar.

Dag Annemieke, heb je de transitieperiode goed doorstaan?
“Natuurlijk! Er was een lange aanloop. Binnen de branche werd het nieuwe schema opgesteld aan de hand van de vernieuwde ISO norm. De wasserijen hebben in deze periode allemaal hun bevindingen doorgegeven. Daarna was het aan het College van Deskundigen om alle wijzigingen goed te keuren. Dit nam natuurlijk wat tijd in beslag, die ik goed kon gebruiken om mijzelf en onze wasserijen en leveranciers alvast voor te bereiden.”

Bracht het veel werk met zich mee?
“Zeker! Alle risico’s binnen onze bedrijven moesten worden beschreven. Dat zijn er heel wat, als je alle afzonderlijke processen en onderdelen in ogenschouw neemt. Het was een mooie uitdaging en soms ook lastig.
Wat ik goed vind aan het nieuwe systeem is dat we onze focus verbeteren. Wij kijken als bedrijf om ons heen en gebruiken deze informatie om ons kwaliteitsmanagement systeem en onze eigen organisatie steeds weer te verbeteren. Dat vind ik een groot pluspunt.
Het was wel een uitdaging dat wij één van de eerste wasserijbedrijven in Nederland zijn die dit certificaat heeft vernieuwd. Hierdoor kon ik weinig leren van de ervaringen van anderen. Maar ik ben natuurlijk wel in staat om mijn kennis weer te delen.”

Wat vond je het leukste om te doen?
“Het was erg leuk om stakeholders te interviewen. Samen met andere leden van het MT interviewde ik leveranciers, klanten en medewerkers. Zo hoor je nog eens wat en bekijk je zaken in een ander perspectief. Onze visie bleek bijvoorbeeld raakvlakken te hebben met die van een leverancier. Wij hebben zijn speerpunt toegepast en nu snijdt het mes aan twee kanten. Beter kun je het partnership niet vormgeven!”

En toen kwam de auditor op bezoek om alles te certificeren. Hoe verliep dat?
“Dat was natuurlijk een spannende dag. Of liever gezegd, dat waren spannende dagen. Eerst werd een transitie audit afgenomen. Bij een transitie audit beperken de controles zich tot de gedeelten die zijn gewijzigd in de nieuwe norm. Enkele weken later werd een reguliere audit afgenomen, over het gehele (nieuwe) kwaliteitssysteem. Zonder aantekeningen of opmerkingen kwamen we door de controles heen. We hebben de wijzigingen goed doorgevoerd. Daar ben ik als kwaliteitsmanager bijzonder trots op, want we hebben er met zijn allen hard voor gewerkt.
Maar de beste beloning kwam natuurlijk van onze klanten. De auditor interviewt namelijk ook een aantal stakeholders. In de gezondheidszorg scoorden we het rapportcijfer 8½  en in de horeca zelfs een 9!”

Een knappe prestatie, die 8 ½  en 9. We denken nog eens terug aan onze schooltijd; wanneer hadden wij ook weer van die prachtige cijfers?